bene van eeghem blog

Campagne voor een plaque!

De nieuwste hype: een nummerplaat met een naam erop. Of een ‘specifiek’ woord. Voor een slordige duizend euro kun je zo’n gadget aanschaffen. Daardoor duiken langs Vlaamse wegen steeds meer van die gepersonaliseerde vierwielers op. Vaak zeggen de rode letters op het witte metalen bordje boven de barchoc ook iets over de man of vrouw achter het stuur.

Zo stond JOLINE een dikke week geleden te blinken op Facebook. JOLINE was gespot in de file en bleek de trotse eigenares van een knoert van een BMW X3. Zelfs al ken ik de dame van haar noch pluimen, iets zegt me dat ze zich in de loop der jaren het volledige oeuvre van Dolly Parton eigen heeft gemaakt. Robbertjes heeft uitgevochten met een vriendin over een ‘gedeeld lief’, elke ochtend in cowgirl outfit richting kantoor rijdt en op de parking netjes links naast de BMW X5 van haar baas – onderscheid moet er zijn – gaat staan. Hij heeft als nummerplaat uiteraard MY MACHINE, waardoor de aanblik van die twee wagens naast elkaar… iets ultrapoëtisch krijgt.

Helaas is het concept van Joline verre van exclusief. Want zie: vorige week kruiste ik op de E17 richting Gent – alweer in de file – een dame met een joekel van een Range Rover. De wagen blonk zo hard in het zonlicht dat ik er net geen permanente oogschade aan overhield. De allesbehalve modeste vierwieler was bovendien voorzien van een heb-je-me-daar exclusieve nummerplaat: ANDREA 1.

Toegegeven: bij die 1 voelde ik spontaan wat leedvermaak opwellen. Het cijfer “1” bevestigde immers dat Andrea net naast de hoofdprijs greep, toen ze haar droomwagen bestelde bij de garagist:
Zij: “Mag ik daar een gepersonaliseerde plaat bij vragen, m’neer?”
Hij: “Ja zene, wa magger oep stoan?”
Zij: “Andrea.”
Hij: “Ai… sorry chouke, mor volgens den DIV èèd een ander dieje plak al gekrèège.”
Zij: “Wat is er dan wel nog mogelijk?”
Hij: “Euh… Andrea – iën?”
Zij: (pruillip): “Oké dan…”

Het budget dat Andrea1 spendeerde aan die nummerplaat bleek bovendien omgekeerd evenredig aan haar kennis van de wegcode en haar rijvaardigheid. In de luttele tijd dat ik achter haar aan tufte op de snelweg veranderde ze 6 keer van rijvak zonder aanwijzers te gebruiken. Zwaaide ze met haar rechterarm zonder enige aanleiding. Claxonneerde ze vurig toen de Fiat naast haar niet voldoende plaats ‘vrijliet’ voor haar gemanoeuvreer. Bovendien was de linkerarm van Andrea1 extreem vergroeid met een smartphone – logo: aangevreten appel – en voerde ze met dat toestel een absurd geanimeerde conversatie. Andrea1 was afschuwelijk gehaast, maar bereikte uiteindelijk samen met mij de Arteveldestad. Tijdswinst door meer PK, pogingen tot inhalen, gesticuleren, roepen en claxonneren: nihil. Een mens zou voor minder gefrustreerd rondlopen, toch?

Maar dat zal PITTIG uiteraard nooit overkomen. Geloof me. PITTIG is de exclusieve plaque behorend aan een gitzwarte Porsche Cayenne die vorige week doodleuk door onze wijk stoof. Vermoedelijk had de chauffeur van die Cayenne bij het vertrek thuis zijn bril vergeten, want de bordjes met een roodomrande ‘30’ – zichtbaar in de hele buurt – gingen aan hem voorbij. Op het eind van de straat negeerde hij ook de pijl die hem verbood links af te slaan, en reed hij bij dat manoeuvre nog eens doodleuk over de middenberm. Moet kunnen, want de nummerplaat zei het al: PITTIG. De wegcode doet in zo’n situatie óók niet ter zake.

Nu al die merkwaardige en hoogstpersoonlijke vierwielers de tarmac der natie onveilig maken, begint een mens zich oprecht af te vragen of het nog oké is om met een banale nummerplaat rond te tuffen. Het dilemma gaat ook mij ter harte, sinds mijn 2 koters mijn hoogstpersoonlijke nummerplaat – 1-CUX-… – omdoopten tot tot ‘SUCKS’. “Je auto sucks, mama.” Ze herhalen het tot in den treure en dergelijke uitlatingen nopen tot actie. Vandaar: campagne voor een plaque!

De brainstorm over mijn ideale nummerplaat is volop aan de gang. Voor duizend euro zoek ik ‘het’ woord of ‘de’ slogan die past bij een doorsnee, stijlvolle Japanse wagen. Waarvan de door-en-door West-Vlaamse chauffeur relatief voorbeeldig rijdt, hoogstens 2 snelheidsboetes per jaar opstrijkt en alleen vloekt achter het stuur wanneer een chauffeur voor haar ‘zone 30’ als ‘zone 12’ interpreteert. Bij voorkeur heeft de persoonlijke plaque ook een literair-regionale meerwaarde, en een grappige bijklank.

De grootste kanshebber is op dit ogenblik MOHOWSEH! Met uitroepteken. Edoch: ideeën en suggesties* blijven welkom, per gele briefkaart, op mijn thuisadres, nog tot het einde van de maand.

Dank bij voorbaat voor uw medewerking & rij veilig.

(*verg. na select. OTK, vr zover er na bet. vd nummerpl. ng budg. besch. is)