bene van eeghem blog

Schuddebollepats: da’s netwerken!

Op een topdag brengen makkelijk 18.000 boekenwurmen een bezoek aan de Antwerpse Boekenbeurs. Geen (grijs) haar op mijn hoofd dat eraan denkt om met elk van hen, apart kennis te maken. Maar met de juiste mensen babbelen, heeft wél nut als je schrijft en gelezen wil worden.

Woops – rewind. Babbelen: is dat niet te algemeen verwoord? Tussen die hordes bezoekers op de Boekenbeurs zitten er immers ook ‘serieuze’ auteurs in spe. Pennen die wachten om het punt achter de laatste zin van een weergaloos debuut te zetten. Die willen niet babbelen maar scoren. Pitchen. Zichzelf in de markt zetten. Hoe je dat clever aanpakt, lichtte communicatietrainer Véronique Hoex zondag toe op het Schrijfsalon.

Juiste link, juist moment

Netwerken, verduidelijkt Hoex, draait om de juiste linken op het juiste moment. Zulke linken leggen mensen dagelijks en zo komen dingen ook in beweging. Tenzij je een heremiet bent die de klok rond geniet van een kei die in een greppel ligt, is die beweging een meerwaarde én een noodzaak.

Waar het op aankomt, is dat je in het hoofd van mensen blijft plakken. Wie dat goed aanpakt, bouwt zo duurzame connecties op. Het kan op de eenvoudigste momenten: bij een koffie in de wandelgang of tijdens een ontmoeting aan de versafdeling in de supermarkt. En hoezee: schrijvers komen ook in wandelgangen en supermarkten. Dat nodigt uit tot netwerken!

Vier pijlers voor netwerk-werk

Ben je een auteur met een magistraal script in de kast? Wil je een uitgeverij overtuigen van je ambities en vlotte pen? Dan zijn vier pijlers van belang, zegt Hoex.

1.Branding & associëren
Je hebt iets te bieden en wil het met mensen delen. Verkoop jezelf, creëer een hashtag voor je unieke talent en geef er ruchtbaarheid aan. Het is het begin van alles.

2.Vertrouwen
Genereer vertrouwen bij gespreks- en netwerkpartners. Onthoud dat ze je product (schrijfsel) alleen lezen als ze jou dat vertrouwen waard vinden. De eerste indruk is cruciaal om dat vertrouwen te installeren.

3.Gunfactor
Als jij sympathiek uit de hoek komt, gunnen mensen jou succes. Voor auteurs in spé betekent het: try a little kindness. Verkondig dus niet dat je het oeuvre van Lanoye en Claus moeiteloos overvleugelt maar dat de wereld het niet beseft. Die zelfverheerlijking zal je gunfactor onderuit halen.

4.Interactie
Deze vierde pijler is de weg naar een duurzame connectie. Als jij je #talent introduceert, het nodige #vertrouwen uitstraalt en de #gunfactor aanwakkert, moet je het nu ook #verzilveren. Blijf aan de praat. Geef een visitekaartje af, verwijs naar je website of Facebookaccount. Zo ben je voor iedereen dichtbij, ook als je in werkelijkheid dobbert op een zwemband voor de kust van Aruba.

What about #beneblogt?

Omdat brave bloggers – haha – nooit advies in de wind slaan, overloop ik zelf even of ik mijn Boekenbeursbezoek als schrijvende mens heb verzilverd.

1.#benebranding
Affirmatief. Ik heb bij uitgeverij Clavis, Lannoo, Vrijdag en op de stand van Confituur alvast met verschillende mensen over mijn blogwerk gepraat. #beneblogt en zelfs BV’s weten ervan: way to go!

2.#benemagjevertrouwen
Affirmatief. Ik heb in Antwerpen gespit waar er te spitten viel. Gepraat en van gedachten gewisseld met lezers, schrijvers en potentiële uitgevers. Ik praat én luister immers graag. Wat doen andere schrijvers? Wat houdt hen bezig? Wat kan ik van die lieve mensen leren?

3.#benesgunfactor
Tough one, omdat jezelf sympathiek vinden wat gek is. ‘De anderen’ doen dat eigenlijk beter. Maar ik heb toch een aardige laag gemoedelijkheid op mijn doen en laten gesmeerd in de hallen van de Expo. Wie in mijn bijzijn desondanks de gunfactor fakete: proficiat! Er schuilt een niet onverdienstelijk acteur in u!

4.#interactiemetbene
Check. Ik heb aan 3 mensen die ik van haar noch pluimen kende, mijn websiteadres en LinkedIn-verwijzing gegeven, hen leesplezier gewenst en gevraagd om feedback te sturen. Zo blijven we aan de praat en ik aan de schrijf.

Samengevat: ik scoor niet onaardig op de Hoex-netwerkschaal. #beneblogt en #benenetwerkt ook gezwind. En die ideeën voor een eigen boek? Ach, ze krijgen langzaam vorm in mijn schrijfhoekje thuis. Het één versterkt het ander. Om dat te onderstrepen heb ik nog een vette selfie met Kaatje van Ketnet gescoord voor mijn vertrek, gisteren. Die vamp schrijft geen romans, maar ze is wél al jaren de gedroomde ambassadrice voor de gunfactor. Schudde… bolle… patsss… graag tot volgend weekend*!

(* Bene blogt ook op 10 & 11 november op het Schrijfsalon, aan stand 112 van de Boekenbeurs)

meer info:

Schrijfsalon

Boekenbeurs