bene van eeghem blog

De cervela in de mossel*

In gedachten hoort een mens een grote metalen poort dichtklappen. Daarna het geluid van een hangslot dat eraan geklikt en gesloten wordt: ke-deng. Zo sluit men een fabriek, nadat de laatste werknemer net buiten gewandeld is en wezenloos voor zich uit staart. De lucht is grijs, in de verte krijst een meeuw. Somberheid troef. Het einde van een tijdperk.

Zo moet het vast ook gevoeld hebben voor de arbeiders van Ford, voorbije donderdag. Het besef dat decennia van inzet en noeste arbeid van de kaart geveegd worden. Maar zelfs als de allerlaatste rijdende Ford op deze aardbol plots sputterend stilvalt, dan nog zal het fenomeen nooit helemaal verdwenen zijn. Een fabriek kun je van de kaart vegen, een herinnering niet.

Ford was ons lange leven, toen wij klein waren. We zijn ermee opgegroeid, het was het eerste automerk waarmee we op reis gingen. Bestemming: Zwitserland. Jaar: 1984. We reden met een tweedehands Ford Granada. Weinig blits, weinig gestroomlijnd, maar ‘praktisch en ruim’ des te meer. Kleur carrosserie: vaal beige. Binnenbekleding: deprimerend donkerbruin. Vader koesterde het masjien als zijn eigen gezin.

De auto had van meet af aan helaas een penetrante geur, waardoor ik keer op keer wagenziek werd. Dat maakte de rit Knokke-Zermatt ooit tot een absolute hel. De cassettes met deuntjes van Vader Abraham en de Smurfen en Freddy Quinn verzachtten de braakneigingen niet en ik focuste een half etmaal op naderende afritten en ‘aires’, zodat ik tijdig een halte kon aanvragen en een stukje ziel uit mijn lijf kotsen. (verder was de vakantie in Zwitserland best oké, dat wel).

Op een dag had de Granada zijn beste tijd gehad en werd er geïnvesteerd in een nieuw model uit de Ford-stal: de Orion Ghia. Het vaal beige maakte plaats voor metallic grijs (‘Minder simoniseren,’ beaamde vader) en ook het interieur was frisser. Recht uit de fabriek, bovendien, en daar waren wij niet weinig trots op. Maar de euforie was buiten moeder gerekend, die bij de aankoop van de Orion verstek had laten gaan. Het zou menig conflict binnen de huiskamermuren teweeg brengen. In de zeven jaar dat we met de Orion reden, bleef ze steevast herhalen hoe lelijk ‘die bak’ wel niet was. Hoe weinig elegant en hoe inspiratieloos. Ze noemde het de slechtste koop ter wereld en bovendien trok de wagen naar haar gevoel onvoldoende op: ‘E mussel van een otto! Niks weirt!’.

Eén aspect van de Orion beviel haar wel: de stuurbekrachtiging. Dat maakte van parkeren plots een spelletje, nadat wij het ouderlijk gezag duizend keer aan een stuurwiel hadden zien sleuren om die immense Granada in een te nipt parkeervak te persen. Op zo’n frustrerend piekmoment had mijn broer ooit geopperd ‘dat het toch beter zou zijn als we auto met een cervelastuur kochten’. Moeder: dubbel van het lachen. Maar jaren later reden we met uiteindelijk met die cervela. In een mossel, bovendien. Gekker wordt het nooit.

Eilaas: all things come to an end. Zo nam ons nest medio jaren negentig persoonlijk afscheid van Ford. Op een mooie herfstdag ruilden we de Amerikaanse Gründlichkeit in voor een Japanse vervanger. Het had tijd gekost voor vader geloofde in dat concept, maar zijn verknochtheid aan Ford ebde uiteindelijk weg. Immers: voor hetzelfde budget hadden we nu een grotere auto, nen break, met een CD-wisselaar voor 6 CD’s bovendien. Vaarwel Vader Abraham en Freddy Quinn, welkom digitale registraties Mozarts Requiem en Vangelis’ Conquest of Paradise.

Anno 2014 rijd ook ik al meer dan een decennium met een Japans gerief rond en is het verhaal in Genk officieel geschiedenis geworden. Exit Ford dus, behalve in de herinnering. Het grote voordeel is dat een voorraad spuugzakjes bij lange ritten voor mij geen vereiste meer is, dat mijn motor wél vinnig optrekt en dat ik mijn muziek ook gewoon zelf kies onderweg. Elk nadeel…

(*impliciete seksuele connotaties zijn geheel toevallig en houden geen risico’s in voor de volksgezondheid – bve)

15 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. … [Trackback]

    […] Find More Information here to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  2. spanking málaga schreef:

    … [Trackback]

    […] Read More Information here on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  3. gazibo schreef:

    … [Trackback]

    […] Info on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  4. … [Trackback]

    […] Here you can find 14417 additional Info on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  5. … [Trackback]

    […] Read More Information here on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  6. … [Trackback]

    […] Find More on on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  7. Buy prep schreef:

    … [Trackback]

    […] There you will find 42153 additional Info to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  8. spa music schreef:

    spa music

    spa music

  9. … [Trackback]

    […] Read More Information here to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  10. … [Trackback]

    […] Information to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  11. … [Trackback]

    […] Find More here on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  12. … [Trackback]

    […] Find More to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  13. 토렌트 다운 schreef:

    … [Trackback]

    […] Information to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  14. try here schreef:

    … [Trackback]

    […] Find More here on that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

  15. … [Trackback]

    […] Find More here to that Topic: benevaneeghem.be/de-cervela-de-mossel/ […]

Reacties zijn gesloten.